این کنگره که با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاهها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فیمابین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژیهای مناسب برگزار شده بود که نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی، جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه توسعه ششم ، علم، فناوری و نوآوری در الگوی پیشرفت اسلامی ایران، روشهای توسعه مهارت و اشتغالپذیری در برنامهریزیهای آموزشی دانشگاهها و مدارس، راهبردی اثر بخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت، ایفای نقش دانشگاههای نسل سوم در توسعه منطقهای، ملی و بینالمللی، تبیین سیاستها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و رفع نیازهای صنعت از جمله محورهای این کنگره است.
موضوعات نشستهای سوم، چهارم و پنجم که در روز دوم کنگره برگزار شد، به ترتیب عبارت بودند از " الگوها و تجارب بینالمللی ارتباط صنعت و دانشگاه "، " اقتصاد نوآوری: راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت" و " نهادهای واسط و مدلهای ارتباطی".
آیین اختتامیه کنگره پس از تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی با ارائه گزارشی توسط دکتر محمدرضا صالحی دبیر اجرایی کنگره آغاز و با سخنرانی آقایان دکتر جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه نفت، دکتر سید ستار هاشمی معاونICT ، دکتر محمدرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی فراسان، و دکتر علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه یافت. در انتها دکتر مسعود شفیعی رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره به جمع بندی موارد مطرح شده در بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی پرداخت.
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ” بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، وی در صحبتهای خود در آیین اختتامیه به اهداف این کنگره طی 22 دوره برگزاری آن اشاره کرد و نسبت به تکامل رویکرد این کنگره از ارتباط بین صنعت و دانشگاه به همکاری آنها خبر داد. رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره بزرگترین هدف این کنگره را عملی شدن پروژه های علمی دانشگاه در بخش صنعت دانست و گفت: " تحقیقات باید به سمت صنعت و صنعتی شدن برود".
در ادامه دکتر شفیعی با ارائه چند نکته و پرسش کلیدی اینگونه به صحبت های خود خاتمه داد: "متولی ارتباط صنعت و دانشگاه کیست؟ چه مدل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به درد ما میخورد؟ چرا بعد از 50 سال مدیران ارشد در مورد کارآموزی صحبت می کنند؟ انتقال تجربیات چطور اتفاق می افتد؟ چگونه جایگاه اصلی خود در تولید را پیدا کنیم؟ در تولید علم بالا هستیم اما ثبت و اختراع نداریم. موازی کاریها باید کنار گذاشته شود. چطور می شود تکنولوژی و علم را به سمتی ببریم که تولید ثروت کند؟"
وی همچنین در پایان از طرح پل که یک طرح در خصوص تحول صنعت کشور است و از طریق تقویت ساز و کارهای ارتباط واقعی صنعت به مثابه حامی دانشگاه و موتور توسعه کشور و دانشگاه به عنوان پایگاه دانش و نیروی محرکه جامعه دانشی و تربیت کننده نیروی متخصص می باشد رونمایی کرد.
این طرح با نگاهی مسئله محور ، نتیجه گرا، جامع ، متفاوت، ساختارمند و متکی بر برنامه و به دور از هر رویکرد تبلیغی و احیانا نمایشی و تمرکز بر واقع گرایی پژوهش محور، در مسیر حل عارضه ای مزمن گام بردارد. بر این اساس اهداف این طرح ملی شامل : ایجاد و تقویت بنیان های تبادلی و تعاملی از طریق پلی مستحکم و قابل اتکاء، به جریان انداختن سرمایه ی راکد و زیر ساخت های معطل، احیاء صنایع نیمه فعال و غیر فعال، نجات سرمایه راکد بانک ها نزد واحدهای صنعتی راکد، بهره وری صنایع و واحدهای موجود در استفاده از منابع و حداکثر سازی بهره وری از ظرفیت های واقعاً موجود به روز آوری دانش و بهبود فناورانه صنایع، بهینه سازی سیستم ها، چابکی و رقابت پذیری صنایع در شرایط پساتحریم، و اهداف مهم دیگر است.