طرحی نو برای ایجاد تحول در صنایع کشور از طریق تعامـل و ارتباط پـویا و هدفمنـد صنعت و دانشگـاه

طرح پویا و کاربردی پل : در آستانه زایش های نوین در حوزه صنعت ، دانشگاه وسایر ذینفعان

نشریه عتف

 

طرح پویا و کاربردی پل :

در آستانه زایش های نوین در حوزه صنعت ، دانشگاه وسایر ذینفعان

 

محمد رضا ظهیر امامی

فعال اقتصادی ، طراح و دبیر کل طرح

یک روند کاوی ساده ، منصفانه و  البته غیرجانبدارانه نشان می دهد:  طرح پل به عنوان طرحی نو به منظور اتصال و  به هم رسانی صنایع در جایگاه مشتری دانشگاه ،  از نقطه آغاز جریان یابی خود در سال ۱۳۹۴ تا امروز افزون بر :

- معرفی و جایگاه یابی و تثبیت  خود به عنوان طرحی کارآمد  در اذهان مخاطبان مرتبط ،

- ساختار یابی لازم ، هرچند ناکافی ؛  برای محقق نمودن چشم انداز طرح : ( بهره گیری مناسب از ظرفیت های دانشگاه و استفاده بهینه از داراییهای سرمایه ای و غیر سرمایه ای جهت تولید ثروت و اشتغال زایی در راستای توسعه پایدار ،

- تلاش و تکاپو برای محقق ساختن ماموریت طرح  : ( ارتباط پویای صنعت و دانشگاه از طریق توسعه پژوهش های کاربردی در قالب تعریف رساله های کارشناسی ارشد ، دکترا و پست دکترا جهت پویاسازی صنایع ، تولید بهره ور و فناورانه ) در نوع خود و البته در حد مقدورات و از خاستگاه بخش خصوصی ، در مجموع موفق عمل نموده است ، نگارنده در زمان مناسب ضمن ارایه گزارش جامع اقدامات و نتایج جزیی تر  حاصله ، با بهره گیری از آمار و فکت های دقیق ،  به تحلیل چالش ها و موانع پیش روی طرح یاد شده خواهد پرداخت .

لازم به یاد آوری است :  هرچند ساختار این جستار بر فراخوان نوعی هم اندیشی به منظور نظریه پردازی و دریافت ایده ها  پیرامون  تبیین امکان ها و بستر های بالقوه پویا سازی بیش از بیش طرح پل و ضرورت پرداختن به آن با محوریت شکل دادن به یک زنجیره ارزش با نگاهی دوسویه هم از منظر صنعت و هم از منظر دانشگاه ،  در چارچوب و متناسب با طرح  توسط نخبگان و خبرگان دلسوز  حوزه های صنعت و دانشگاه استوار خواهد بود ، اما برای داشتن درک و تصویری کلی از آنچه تا کنون به انجام رسیده است ، در حد حجم و ظرفیت جستار  ؛ فهرست وار نگاهی گذرا به آنچه از ۱۳۹۴ تا کنون در قالب اجرای طرح پل  به انجام رسیده است خواهیم پرداخت.

جریان یابی طرح پل در یک نمای کلی :

روند جریان یابی طرح پویای یادشده در سال ۱۳۹۴ و با امضای تفاهم نامه همکاری های علمی و صنعتی بین سازمان صنعت ، معدن ، تجارت استان فارس و دانشگاه شیراز اغاز می شود .

در سال  ۱۳۹۵ تفاهم نامه همکاری طرح پل میان دانشگاه صنعتی شیراز ، دانشگاه فنی حرفه ای فارس و مدیر کل آموزش فنی حرفه ای وقت استان فارس به امضا ء می رسد .

مراحل معرفی طرح پل :  به عنوان طرحی کاربردی ، نو  و روشمند برای احیای صنایع غیر فعال و افزایش بهره وری بنگاه های نیمه فعال با همکاری پویای دو نهاد صنعت و دانشگاه با جدیت در سال ۱۳۹۵ تداوم می یابد .

سال ۱۳۹۶ طرح ایده های پیشنهادی خود مبنی بر پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت و خودیاری صنایع نیمه فعال و راکد به منظور احیاء و فعال سازی صنایع مذکور ارایه می نماید ، در همین سال : دبیرخانه طرح پل باهدف توسعه تعاملات فی مابین صنایع ، دانشگاه ها و نهادهای ذیربط صنعت و دانشگاه در سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس افتتاح می شود .

در همین سال معرفی و ترویج نگرش و مدل اجرایی طرح پل  به ذینفعان :  از طریق سخنرانی آغاز و گسترش می یابد :

سخنرانی در دانشگاه امیر کبیر تهران ، اشاره به طرح پل به عنوان طرحی راهبردی در سخنرانی روز صنعت و معدن از آن جمله می باشد .

متن کامل را در فایل زیر جهت دانلود  موجود می باشد

  • نشریه عتف
فایلعنوان
طرح پویا و کاربردی پل : در آستانه زایش های نوین در حوزه صنعت ، دانشگاه وسایر ذینفعانطرح پویا و کاربردی پل : در آستانه زایش های نوین در حوزه صنعت ، دانشگاه وسایر ذینفعان
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام